lördag 29 december 2007

Rävspel om skolan

Socialdemokratin har backat kraftigt i skolfrågan men man gör det motvilligt och -som man ska när man retirerar på slagfältet - man blåser ut rök så det inte ska synas. Varje gång jag hört Marie Granlund i media har jag undrat vad hon sagt egentligen. Någon förändrad hållning har inte kunnat märkas utan Marie Granlund har sagt typ "vi har aldrig varit emot kunskaper" osv. Jag tror hon blåst ut retirerings-rök inget annat.

Nu vill Mona Sahlin ha en långsiktigt hållbar uppgörelse där kunskaperna ska stå i centrum. Och ordning och reda sägs det. Om bara alliansen backar om betygsliknande omdömen i ettan så finns det förutsättningar för en blocköverskridande uppgörelse.

Jag tycker Jan Björklund gör rätt som inte backar. Ska han backa ska han veta varför och han får göra det i ett skarpt förhandlingsläge först. Själv tycker jag att de betygsliknande omdömena kan komma i tvåan. Den som inte lärt sig läsa, skriva och räkna till vårterminen i tvåan måste få extra stöd och föräldrarna bör få veta om det. I trean kan det vara för sent. Kanske är det för tidigt i ettan för vissa. Det kan ta tid att knäcka koderna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det enda dumma med betyg är att de är alldeles för simpla för att ge en bra bild av kunskapsläget. Kanske är det ännu sämre när de ska spegla barns absolut första skolperiod när utvecklingen som sker är så grundläggande?

Ett anant problem, som jag ser det, är att det riskerar ta död på barnens naturligt positiva inställning till skolan. Stress är en oerhört farlig sak för barn.

Som det är idag har vi ju inga betyg men jag har ändå full koll på exakt vad mina elever kan och inte kan. Min chef har det också. När det är något barn som inte utvecklas tillräckligt snabbt samlar vi så klart även föräldrarna och de särskilda resurserna vi har. Där har skolan blivit mycket bättre abra de senaste åren. Så kanske var det inte ALLTID bättre förr? ;)

//Jacob

Löttingebloggen sa...

Det är förstås så att betyg i sig inte är värst intressanta. Det är kunskapskontrollen som är viktig. Det vet säkert Mona Sahlin när hon påstår att Alliansen vill att 7-åringar ska betygssättas. Det gör sig bättre medialt och ökar "kasta skit på motståndaren"-faktorn.

Det är symptomatiskt att Jacob använder ordet "utveckling" i stället för inlärning. Det är i linje med den barnpsykologiska slagsida som grundskollärarutbildningen lider av sedan 70-talet. 1000-tals lärare är fostrade i den andan. Barn ska få utvecklas i sin egen takt heter det (Homburger-Eriksson). Och inlärningen kommer av sig självt. Kommer den inte i ettan, så i tvåan, så i trean. Mina barn gick i en sådan spjutspetsskola. De lärde sig inte mycket de första två åren och tonläget var högt på föräldramötena.....